Jak przygotować się do projektowania logo? 

Często zgłaszają się do nas Klienci z zapytaniem o projekt logo. Potrzebują znaku, ponieważ dopiero rozpoczynają działalność lub konieczne jest odświeżenie wizerunku. Klient oczekuje od nas efektu „wow”. Z praktyki wiemy, że najlepsze projekty to te, które realizowane są przy ścisłej współpracy agencji i Klienta.

 

Najtrudniej jest zrobić dobry projekt logo, gdy pada stwierdzenie „liczę na Państwa kreatywność” i Klient nie przekazuje żadnych informacji. Ich brak powoduje, iż nie będzie to logo Twojej firmy tylko może być znakiem graficznym KAŻDEJ firmy. Bez szczegółowych danych mamy związane ręce, by stworzyć naprawdę dobrą identyfikację wizualną.

Zawsze na początek współpracy przesyłamy brief, który pozwala nam na uzyskanie najpotrzebniejszych informacji pozwalających na zaprojektowanie unikalnego znaku dla firmy.

 

A oto lista pytań, na które warto sobie odpowiedzieć, przystępując do prac nad nowym logo?

 

1. Jakie usługi/produkty Państwo oferują? Czym zajmuje się Państwa firma?

To podstawowe informacje, jakie musimy uzyskać, by przejść do procesu projektowania. Są one bardzo ważne, by stworzyć znak charakterystyczny dla danej marki. Inaczej będzie wyglądało logo przedszkola, a zupełnie inaczej logo producenta mebli.

 

2. Grupa docelowa, czyli kim są odbiorcy logo?

Warto znać swojego „idealnego klienta”. Zastanów się ile ma lat, czym się zajmuje, jaki jest, co robi w wolnym czasie, jakie są jego wartości. Stwórz personę, do której „będziesz mówił”. Okaże się to przydatne nie tylko w przypadku projektowania znaku graficznego, ale również przy określeniu sposobu komunikacji. Musimy wiedzieć kto będzie odbiorcą logo.

logo

 

 

3. Jaka jest misja i wizja firmy?

Również istotne jest odpowiedzenie sobie na pytanie: w jakim miejscu firma jest dzisiaj i dokąd zmierza. Być może potrzebny jest rebranding ze względu na zmianę profilu działalności lub rozszerzenie asortymentu. Także dla firm dopiero rozpoczynających działalność istotne jest określenie celu, jaki chce osiągnąć i pozycji na rynku.

logo

 

4. Jakie są wartości praktykowane przez firmę?

Każda firma ma swoje specyficzne wartości jakimi kieruje się w swojej działalności. Z pewności poznanie ich przez agencję kreatywną pozwoli zawrzeć te informacje w projekcie, przez co logo będzie unikatowe i charakterystyczne dla konkretnej marki.

wartości logo

 

5. Z jaką tożsamością wizualną logo powinno być kojarzone?

Na podstawie wcześniejszych informacji możesz już określić czy logo ma być: bardziej kobiece, zabawne, klasyczne, minimalistyczne, krzykliwe, luksusowe itp. Nadaj cechy swojej firmie, jak chcesz być postrzegany przez klientów.
projekt logo

 

6. Czy jest określony obraz lub znak, który chcieliby Państwo, aby pojawił się w logo?

Być może jest jakiś znak, który Twoim zdaniem idealnie pasowałby by stać się symbolem Twojej marki. Przedstaw go agencji. Każda informacja od Klienta jest istotna w procesie tworzenia projektu.

kształt logo

 

7. Jaka nazwa firmy ma znaleźć się w logo?

Jest to oczywistość, że w logo pojawia się nazwa firmy, jednak nie mogliśmy pominąć tego elementu. Zdarza się, że nazwa firmy zawarta w dokumentach jest zupełnie inna, niż nazwa, która funkcjonuje wśród klientów i którą wykreowałeś.

logo

 

8. Czy Twoja firma posiada slogan?

Często firma używa określonego claim lub sloganu. Tę informację również należy przekazać agencji kreatywnej. Być może jest to „zdanie” tak zakorzenione w umysłach klientów, że jest nierozerwalną częścią marki i warto ująć to w projekcie.

slogan logo

 

9. Jakie są Państwa preferencje kolorystyczne lub kolory używane obecnie, które chcielibyście użyć w logo?

Może być to ważna wskazówka dla grafika, gdyż w niektórych branżach pewne kolory sprawdzą się lepiej. Pamiętaj, że kolor odgrywa duże znaczenie w przekazie marketingowym, dlatego warto zastanowić się nad tą kwestią.

kolory logo

 

10. Jakie sugestie mają Państwo odnośnie wyglądu logo? Jeśli mają Państwo własny pomysł lub wizję, proszę ją przestawić.

Nawet jeśli nie masz zdolności plastycznych nie bój się pokazać swoich „szkiców” projektantowi. Być może masz ciekawy pomysł i warto go dopracować, by Twoja marka była dokładnie taka, jak sobie wymarzyłeś. Grafik na pewno podpowie czy Twoja koncepcja jest słuszna i uargumentuje to.

logo

Współpraca agencji i Klienta bywa często wyboistą drogą. Jednak, jeśli klient jest odpowiednio przygotowany do takiej kooperacji, z pewnością zakończy się ona osiągnięciem zadowalających rezultatów. Bardzo ważne jest, byś wiedział dokąd zmierza Twoja firma i jak ma być odbierana. Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą w tym i wspólnie z agencją stworzysz niesamowity projekt, który zostanie zapamiętany przez odbiorców. Wyróżnij się i zbuduj silną markę.

A jeśli jesteś zainteresowany zaprojektowaniem razem z nami znaku dla Twojej firmy lub odświeżeniem aktualnej identyfikacji, zachęcamy do odpowiedzi na powyższe pytania i przesłania ich do nas.