Skuteczna strona www - 20 wskazówek (wideo) jak ją zrobić?

Strona internetowa jest jednym z nieodłącznych elementów wpływających na sukces firmy. Jakie elementy trzeba wziąć pod uwagę przy projektowaniu witryny www?

Jeśli strona internetowa ma być skutecznym narzędziem marketingowym, musi być zaprojektowana pod konkretną grupę odbiorców, zawierać  merytoryczną treść, być intuicyjna, przyczyniać się do generowania konwersji, a także być stworzona z uwzględnieniem aspektów technicznych i prawnych.

Zebrałem najważniejsze informacje na temat projektowania strony internetowej i aż kilkadziesiąt aspektów, które warto uwzględnić przy jej tworzeniu.
Jeśli nie masz czasu na czytanie, możesz obejrzeć filmik wideo na podstawie, którego powstał niniejszy tekst.

 

O czym pamiętać przy projektowaniu strony www?

Odpowiednio zaprojektowana witryna zminimalizuje ryzyko wysokiego współczynnika odrzuceń oraz będzie skutecznym w zastosowaniu narzędziem, które spełni funkcję:

  • informacyjną,
  • komunikacyjną,
  • wizerunkową,
  • dystrybucyjną,
  • marketingową.

 

20 elementów, których nie można pominąć przy tworzeniu serwisu www

 

1. Po pierwsze: strategia

Tworzenie strony internetowej na podstawie wcześniej określonej strategii marketingowej będzie kluczem w określeniu identyfikacji wizualnej, dotarciu do konkretnych użytkowników i efektywnego zachęceniu ich do skorzystania z usług bądź do kupna oferowanych produktów.

strategia www tworzenie strony www

2. Wartość dla użytkownika

Szacuje się, że po kilku sekundach na witrynie internetowej użytkownik powinien znać jej ogólną tematykę oraz rozpocząć poszukiwania istotnych dla siebie informacji. Projektowanie serwisu www ma dostarczać użytkownikom to, czego szukają. Strona ma być stworzona przede wszystkim dla... ludzi.

wartość na stronie www

3. Struktura strony

W zawartości strony nie może zabraknąć:

  • oferty,
  • cennika,
  • zakładki z kontaktem,
  • przedstawienia korzyści, które płyną ze współpracy z przedsiębiorstwem.

Od tego może zależeć to, czy klient zechce nawiązać kontakt. W tej kwestii liczą się przede wszystkim konkretne, jasne i precyzyjne informacje. Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest także prowadzenie bloga i stworzenie zakładki FAQ, w której odpowiada się na najczęstsze pytania. Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik wie, że znajduje się na stronie, na której uzyska informacje od ekspertów.

struktura strony www

4. Określenie grupy docelowej

W e-commerce ważny jest nie tylko pomysł na biznes, ale również skierowanie oferty do odpowiedniej grupy docelowej. W tym zakresie ważna jest znajomość cech potencjalnych klientów, tj.:

  • wiek,
  • płeć,
  • miejsce zamieszkania,
  • zainteresowania,
  • styl życia.

Istotne jest również poznanie potrzeb grupy docelowej. W przypadku niektórych serwisów internetowych wiek czy płeć nie będzie miała znaczenia, ale wspomniany styl życia czy branża, w której dana osoba pracuje – na przykład wśród grupy docelowej strony www ze specjalistycznym sprzętem sportowym znajdą się zarówno osoby, które uprawiają sport zawodowo, jak i menedżerowie oraz właściciele klubów fitness czy siłowni.

grupa docelowa skutecznej strony www

5. Cel

W zależności od celu witryny www, jej układ i funkcjonalność może się różnić od innych stron (platforma sprzedażowa, system rezerwacyjny, portfolio i inne). Celem stworzenia strony internetowej może być między innymi zwiększenie sprzedaży, pozyskanie nowych klientów lub partnerów biznesowych, wykreowanie konkretnego wizerunku marki.

cel strony www

6. Content is king

Czym byłaby profesjonalnie zbudowana strona bez odpowiedniej treści? Forma powinna być przede wszystkim przystępna i zrozumiała dla użytkownika. Poszczególne informacje muszą być przydatne dla osób odwiedzających naszą stronę. W tworzeniu tekstów warto wykorzystywać język korzyści, a zdjęcia i materiały wideo powinny prezentować korzyści dla klienta oraz partnerów biznesowych.

tekst na stronę www

7. Zaufanie

Gdy jesteśmy otoczeni wieloma informacjami i obietnicami najlepszych usług w jeszcze lepszych cenach, zależy nam na skorzystaniu z oferty sprawdzonego przedsiębiorstwa. Sugerujemy się poleceniami znajomych, referencjami innych użytkowników oraz innymi informacjami tworzącymi obiektywną opinię o przedsiębiorstwie. Dotyczy to również gości odwiedzających naszą witrynę. Przy projektowaniu strony internetowej warto wziąć to pod uwagę i wygospodarować miejsce w serwisie na opinie czy oceny użytkowników, statystyki przedsiębiorstwa, różnego rodzaju certyfikaty i nagrody, a także informacje o obowiązującej gwarancji czy bezpieczeństwu zawartych transakcji.

Zaufanie na stronie www

8. Nawigacja

Użytkownik, który odwiedza stronę internetową, zapewne chce poruszać się na niej swobodnie – a my musimy mu to ułatwić. Trzeba spojrzeć na witrynę z perspektywy potencjalnego klienta i dostarczyć mu nawigację, która będzie prowadzić go po całym serwisie. Liczą się przede wszystkim proste i zrozumiałe nazwy, a także rozwiązania, które zaprowadzą użytkownika w odpowiednie miejsce. Przy rozbudowanych stronach stosuje się nawigację okruszkową (ang. breadcrumb), dzięki której użytkownik ma możliwość śledzenia swojej bieżącej lokalizacji na stronie.

nawigacja na stronie www9. Call to action

CTA, czyli call to action stanowi wezwanie do działania i jest jednym z najważniejszych elementów strony internetowej. Może nawoływać do zapisania się do newslettera, do kontaktu, a także do zakupu danego produktu bądź przejścia na kolejną stronę, na której znajdą się potencjalnie interesujące dla niego treści.

cta na stronie internetowej

10. Prezenty dla klienta

Kto z nas nie lubi dostawać prezentów? Upominki dla klienta to jeden z najciekawszych elementów strategii marketingowej, która obowiązuje nie tylko w reklamie tradycyjnej, ale również internetowej. Otrzymanie darmowego e-booka, kuponu na kolejne zakupy czy możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu próbnego to narzędzia, które na pewno przyciągną nowych użytkowników, a także będą miłym akcentem w utrzymywaniu relacji ze stałymi klientami.

prezenty i pliki do pobrania na stronach www przykłady

11. UX i UI

W projektowaniu strony internetowej liczy się jej użyteczność. Witryna musi uwzględnić potrzeby osób ją odwiedzających, bo jeśli tego nie zrobi, użytkownik po prostu opuści stronę i prawdopodobnie więcej do niej nie zajrzy. Projektowanie pod względem UX to działanie, które można porównać do góry lodowej, u której podnóża znajduje się strategia, funkcjonalność i treść, na środku architektura informacji oraz nawigacja, a na powierzchni projekt wizualny – to on jest widoczny dla użytkowników, jednak praktyczność w zastosowaniu oraz swoboda w poruszaniu się leży o wiele głębiej.

UX i UI użyteczność i doświadczenie oraz interfejs na stronie www

12. Usability

Idealny layout strony powinien być:

  • przejrzysty,
  • intuicyjny,
  • przyjazny dla użytkowników (user friendly),
  • funkcjonalny,
  • szybki w działaniu.

Na stronie nie mogą dominować nieprzyjemne dla oczu zestawienia kolorystyczne, a samo poruszanie się nie powinno być zagmatwane ani trudne. Kluczowe elementy powinny być umieszczane w standardowych miejscach: na przykład, najlepiej, by moduł logowania znalazł się w prawej górnej części ekranu lub na środku strony, a dane kontaktowe do przedsiębiorstwa na dole witryny. Strona musi być zbudowana dla użytkownika, zawierać krótkie i proste formularze, ładować się możliwie jak najkrócej i pozwalać odwiedzającym gościom na swobodną podróż po witrynie.

interfejs i użyteczność elementów na stronach www

13. Efekty specjalne

W niektórych przypadkach mile widziane są różnego rodzaju dodatkowe urozmaicenia strony jak na przykład zdjęcia 3D, materiały wideo czy zdjęcia przed i po (w przypadku wybranych realizacji).

animacje, parallax, materiały wideo, grafiki 3D

14. Kontakt

Nie można zapomnieć o jednej z najważniejszych zakładek na stronie, w której będą zawarte dane kontaktowe do firmy: aktywny numer telefonu, adres e-mail, siedziba firmy, godziny, w których można się kontaktować z przedsiębiorstwem oraz formularz kontaktowy (ważne, by był krótki i prosty). Dobrym rozwiązaniem jest również zastosowanie czatu, na którym odpisuje się użytkownikowi na bieżąco.

kontakt na stronie www15. Konwersja

Pożądane przez właściciela strony działania podejmowane przez użytkowników nazywane są konwersją – może to być między innymi założenie konta w serwisie, pobranie e-booka, subskrypcja newslettera, dodanie produktów do koszyka, wypełnienie formularza zgłoszeniowego itp. Najważniejsze, by w drodze przeprowadzanych testów i analizy odwiedzin strony, znaleźć silne strony swojego serwisu i wdrożyć wcześniej wymienione rozwiązania, jak np. CTA.

konwersja na www16. SEO

Rozległy temat dotyczący optymalizacji witryny www, obejmujący działania dostosowujące stronę do zwiększenia widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Na SEO składa się optymalizacja zarówno treści w serwisie, jak i struktury oraz kodu strony. Wsparciem SEO jest pozycjonowanie stron internetowych, do których można zaliczyć niezwykle ważny content marketing oraz link building.

optymalizacja seo na stronie www

17. Aspekty techniczne

Projektowanie i tworzenie każdej strony internetowej powinno się opierać na technicznych wymaganiach określonych aktualnymi standardami. Absolutną podstawą w tym zakresie są strony responsywne, które umożliwiają dostosowanie wyglądu i wymiaru okna przeglądarki do urządzenia, na jakim się je przegląda. Ruch użytkowników z urządzeń mobilnych w wybranych branżach wynosi ponad 80% – najczęściej dotyczy to punktów usługowych, takich jak salony kosmetyczne, restauracje czy kawiarnie. Istotna w tej kwestii będzie również szybkość ładowania strony. Pod względem technicznym ważny jest również sposób prezentacji informacji, na przykład poprzez dostosowanie ich do potrzeb osób starszych, które mogą mieć problemy ze wzrokiem, bądź korzystaniem z urządzeń mobilnych.

aspekty techniczne strony www

18. Aspekty prawne

Tworząc serwis internetowy, należy wziąć pod uwagę również przepisy. Niezbędne jest wdrożenie na stronie protokołu SSL, udostępnienie informacji o polityce cookies, polityce prywatności, klauzuli RODO oraz zawarcie niezbędnych regulaminów czy zgód dotyczących, chociażby, przetwarzania danych osobowych.

rodo na stronie www

19. Obsługa

Stworzenie strony www to jedno – jej obsługa to drugie. Każdy prowadzi biznes według własnych preferencji, jednak dobrze jest uaktualniać informacje zawarte na stronach, być dostępnym pod telefonem podanym na stronie internetowej, a także odpowiadać jak najszybciej na wiadomości od stałych lub potencjalnych klientów. Skutecznym w tym zakresie rozwiązaniem jest wdrożenie na stronie internetowej jednego z najbardziej znanych i najczęściej używanych komunikatorów – aplikacji Messenger. To intuicyjne i proste w obsłudze narzędzie, które pozwala na stały kontakt z użytkownikami odwiedzającymi stronę internetową. Czat z klientem przez Messengera jest świetną alternatywą do rozmowy telefonicznej. Ma pozytywny wpływ na procesy zakupowe oraz zwiększa wydajność pracy, ponieważ można prowadzić kilka takich rozmów jednocześnie.

obsługa klienta a strona www

20. Administracja

Istotne w zarządzaniu stroną jest analizowanie bieżącej sytuacji i reagowanie na ewentualne problemy, zmiany, trendy czy zapotrzebowania użytkowników.

administrowanie i aktualizacja strony www

Od opracowania koncepcji uwzględniającej strategię marketingową, przez wdrożenie najważniejszych czynników wpływających na funkcjonalność serwisu www oraz stworzenie spójnej szaty graficznej, po profesjonalną obsługę oraz administrację witryny – te wszystkie aspekty wpływają na stworzenie skutecznej strony internetowej. To proces, do którego warto podejść rzetelnie, a z drugiej strony z odrobiną kreatywności.

Najważniejsze jest to, by zbudować serwis dla użytkownika. Dopiero później można spodziewać się korzyści dla siebie i swojego biznesu. Pamiętaj, by nie pomylić kolejności!