Skuteczna identyfikacja wizualna

Pierwsze wrażenie jest tylko jedno. To krótka chwila, a może przesądzić o dalszej współpracy. Obraz oddziałuje na odbiorcę zdecydowanie bardziej niż słowa. Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty danej firmy, najpierw ją obserwujemy i na podstawie elementów graficznych, oceniamy. A czy zastanawiałeś się, dlaczego niektóre marki oceniasz jako profesjonalne, a inne określiłbyś jako „relikt” przeszłości? Wpływ na to ma system identyfikacji wizualnej lub jego brak. Dowiedz się, jak stworzyć w oczach klientów pożądany wizerunek.  

 

Czym jest identyfikacja wizualna? 

identyfikacja wizualna firmy

Identyfikacja wizualna marki, inaczej corporate identity (CI) to opis procedur oraz zbiór oznaczeń graficznych stosowanych w danej firmie. Na CI składają się zarówno elementy wizualne (np. logo, papier firmowy, pattern) oraz elementy pozawizualne (standardy obsługi klienta, muzyka charakterystyczna dla marki).  

Identyfikacja wizualna jest narzędziem umożliwiającym komunikację z  otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym. Elementy CI kształtują w  świadomości odbiorcy pożądany obraz marki, wyróżniając ją dzięki temu na  tle konkurencji.  Celem stosowania systemu identyfikacji wizualnej jest zbudowanie spójnej i przejrzystej tożsamości.  

 

Jakie elementy tworzą system identyfikacji wizualnej firm?

identyfikacja wizualna firmy

  1. Logo, czyli znak graficzny, którym posługuje się marka w celu odróżnienia od innych firm. Znak graficzny służy jej identyfikacji i ułatwia zapamiętanie firmy przez klientów. Logo, które jest znakiem rozpoznawczym, musi być: proste, uniwersalne, ponadczasowe chwytliwe, by zostać zapamiętanym. Symbolika wykorzystana w logo musi być zrozumiała, a przekaz dopasowany do profilu firmy.  
  2. Typografia, czyli pismo skrojone na miarę. Krój liter powinien być dopasowany do charakteru marki, zachowując jednolite cechy graficzne, jak: styl, rytm czy proporcje.     
  3. Kolorystyka i konsekwencja. Odpowiednio dobrana do specyfiki firmy kolorystyka, stanowić może podstawę całego systemu wizualnego. Kolory oddziałują silnie na sferę emocjonalną odbiorcy. Warto więc zastanowić się, jakie emocje chcemy wywołać wśród odbiorców i zapoznać się ze znaczeniem kolorów. Kolorystyka marki najczęściej wydobywana jest z logo i przenosi się ją na wszystkie elementy wizualne, takie jak budynki, samochody firmowe, strój pracowników, kolor ścian wewnątrz biur, kolorystykę wizytówki. Dobór barw firmowych nie może być przypadkowy. 

 

Komu potrzebny jest system identyfikacji wizualnej?

system identyfikacji wizualnej corporate identity

Wielu przedsiębiorców jest przekonanych, że wygląd i wizerunek marki nie ma znaczenia. Sądzą, że jedynym warunkiem sukcesu jest jakość usług/produktów oraz cena i nie widzą  sensu zmiany. Jest to dla nich zbędny koszt i nie wiedzą, w jaki sposób może im się „zwrócić”  ta inwestycja. Z drugiej strony wiele małych firm jest przekonanych, że prace nad systemem identyfikacji wizualnej to sfera zarezerwowana wyłącznie dla wielkich korporacji. Nic bardziej mylnego.  

Identyfikacja wizualna pozwala skutecznie zaistnieć na rynku i w świadomości odbiorców. To inwestycja długoterminowa, której efekty widać dopiero na przestrzeni kilku lat. CI jest wyrazem dojrzałości marki i kolejnym etapem jej rozwoju. Odpowiednio dopracowane, spójne i konsekwentnie stosowane elementy graficzne tworzą wizerunek profesjonalnej, wiarygodnej i godnej zaufania firmy. 

 

Jaka powinna być dobra identyfikacja wizualna?

tworzenie logo  

Przede wszystkim identyfikacja wizualna musi być dostosowana do strategii biznesowej firmy. Jeżeli firma aspiruje do zajęcia silnej pozycji na rynku, musi zbudować wizerunek zgodnie z taką strategią. Świadomość istnienia marki to reputacja, większa liczba klientów, co przekłada się na wzrost sprzedaży i większe zyski.   

 

Skuteczna identyfikacja wizualna powinna:  

  • być oryginalna, niepowtarzalna i czytelna,  
  • wyróżniać przedsiębiorstwo wśród konkurencji,  
  • wzbudzać pozytywne emocje, by marka była dobrze kojarzona,  
  • oddawać charakter prowadzonej działalności 
  • być charakterystyczna i łatwa do zapamiętania,  
  • wyglądać profesjonalnie i estetycznie,  
  •  być spójna ze wszystkimi elementami, aby firma była postrzegana jako wiarygodna i stabilna. 

 

tworzenie logo

 

Branding to nie tylko projekt logo i dobór kolorystyki. To przede wszystkim stworzenie silnej marki, która będzie obecna w świadomości klientów. Dzięki dopracowanej identyfikacji wizualnej, marka może kreować pożądany wizerunek i być postrzegana w sposób, jaki chce. To zadanie dla profesjonalnego grafika, który musi sprostać wizji zleceniodawcy i połączyć ją z wiedzą na temat projektowania.  

Jak firma ma być postrzegana? Co chce zakomunikować? Z czym ma się kojarzyć? To tylko niektóre z pytań stanowiące punkt wyjścia w procesie projektowania. Logo to nie tylko znaczek towarzyszący marce. Niesie ze sobą wiele informacji i skojarzeń. Komunikuje „kim” jest firma.  

A czy Twoja identyfikacja wizualna niesie informację, jaką chcesz? Zastanów się nad tym. Nigdy nie jest za późno na zmianę.