Slang grafików nie będzie Ci obcy. W języku grafików [28/150] W JĘZYKU GRAFIKÓW
Zapewne nie raz zastanawiałeś się co mówi do Ciebie grafik podczas ustalania szczegółów projektu. Nie dziwię się, język zawodowy w każdej branży przyjmuje specyficzną formę dla ludzi spoza niej. Warto jednak znać podstawowe sformułowania dotyczące graficznych elementów, aby ułatwić i przyśpieszyć komunikację. Na naukę nigdy nie jest za późno!

Przygotowaliśmy mini słownik grafika, który pomoże Ci zrozumieć najczęściej używane pojęcia.
  1. FONT

Myślę, że nie raz spotkałeś się ze słowem FONT. Jednak, jak u większości naszych rodaków zapewne częściej używasz wyrazu CZCIONKA. Na czym polega różnica i co to zmienia dla grafika? Czcionka to metalowy prostopadłościan używany w drukarstwie, to taka pieczątka, która na górze ma lustrzany obraz litery, a po nałożeniu tuszu możemy odbić ją na papierze. Font to oprogramowanie pozwalające na odtworzenie kroju na ekranach monitora. Oczywiście grafik będzie wiedział co masz na myśli, ale to sformułowanie gryzie go w ucho jak żadne inne!

  1. SPAD

Co to takiego? To element kompozycji, który styka się z krawędzią. Graficy otrzymują informację, do którego momentu mogą przybliżyć obiekt, aby po jego wydruku oraz przycięciu nie został naruszony, a dochodził idealnie do krawędzi cięcia.

  1. CMYK

Jeżeli chcesz, aby grafik przygotował dla Ciebie projekt, który później pójdzie do druku to powinieneś się z tym zapoznać! CMYK to zestaw czterech podstawowych barw drukarskich i jest określany procentowo. Jeżeli Twój projekt będzie drukowany, musi być przygotowany w CMYKU, aby zachował odpowiednie kolory podczas wydruku.

  1. RGB

Potrzebujesz projektu przeznaczonego tylko do wyświetlania na monitorach? Grafik użyje wtedy modelu kolorystycznego RGB. Nazwa powstała od pierwszych nazw kolorów: czerwonego (red), zielonego (green) i niebieskiego (blue). Monitor w trybie RGB korzysta ze źródła światła, które sprawia, że kolory na ekranie są bardziej żywe i nasycone, w porównaniu do tych zastosowanych w modelu CMYK.

  1. PANTONE

Firma Pantone opracowała system identyfikacji kolorów, aby ułatwić komunikację w zakresie odpowiedniego doboru barw. Wzornik Pantone to kolory drukarskie i każda drukarnia offsetowa jest z nich w stanie drukować. Są to jednak barwy, które będą zawsze takie same niezależnie od drukarni i maszyny. Kolory zostały oznaczone numerem (np. 7634), a podstawowa skala Pantone opisuje około 1760 kolorów.

  1. GRAFIKA RASTROWA

Przybliżałeś kiedyś zdjęcie i widziałeś piksele, a przy okazji rozmazany obszar? To właśnie była grafika rastrowa! Wyświetlana na monitorach za pomocą dwuwymiarowej siatki różnokolorowych pikseli. Próba zwiększenia obrazu ponad jego zapisane wymiary wiąże się z utratą ostrości. Przykładowe typy plików stosowane w grafice rastrowej to np. JPEG, GIF, TIFF, PNG.

  1. GRAFIKA WEKTOROWA

Masz przygotowane logo? Sprawdź czy podczas przybliżenia obszar traci na jakości! Jeżeli nie to jest prawidłowo przygotowany – czyli przy użyciu grafiki wektorowej.

Obraz stworzony jest przy pomocy obiektów: figur geometrycznych, linii i brył umieszczonych w zdefiniowanym układzie współrzędnych. Grafika wektorowa może być dowolnie skalowana bez utraty jakości. Przykładowe typy plików grafiki wektorowej to np.: AI, CDR, WMF, SVG, EPS.

  1. CI

Logo, odpowiednio dobrana kolorystyka i typografia, elementy identyfikacji wizualnej (tj. wizytówki, teczki, notesy), projekt indywidualnych ikon, przygotowanie wzoru towarzyszącemu marce (key visual). Te i wszystkie inne elementy odróżniające Twoją markę wchodzą w skład CI, czyli systemu wizualnego. Jego zadaniem jest kreowanie wizerunku marki. Wraz z projektem identyfikacji wizualnej tworzy się najczęściej podstawową Księgę Znaku, która opisuje wymienione elementy wraz z zasadami ich użytkowania i projektami zastosowania, ale o tym później.

  1. LAYOUT

Brzmi obco? Jest to szablon – stały układ kompozycji danego projektu. A inaczej – graficzne rozmieszczenie elementów strony internetowej, dokumentu czy publikacji. Wzorzec zawiera zdefiniowanie krojów czcionek, elementów graficznych, kolorystyki oraz miejsca w którym ma znaleźć się treść. Layout ma znaczenie praktyczne. Umożliwia odbiorcy łatwe orientowanie się w dużej ilości informacji zawartych w projekcie poprzez odnajdywanie stałych, charakterystycznych elementów. Naczelną cechą jest tutaj konsekwencja.

  1. LOGO, LOGOTYP, SYGNET

Myślę, że tu za dużo przedstawiać nie trzeba 😊 chociaż ... logotyp i sygnet mogą przysparzać problem, wiec tłumaczę.

Logo – składa się z sygnetu oraz nazwy firmy czyli logotypu

Logotyp – zawiera wyłącznie nazwę firmy

Sygnet – symbol graficzny, który ma na celu kojarzenie się z określoną marką. Często wykorzystuje się go zamiast logo, gdy nie ma wystarczająco dużo miejsca na przedstawienie całego logo.

  1. PROOF

Zastanawiasz się czy Twój projekt będzie odpowiednio prezentował się w fizycznej postaci?

Z pomocą przychodzi PROOF! Aby w jak najlepszy sposób przygotować projekt do druku, często wykorzystuje się wydruk próbny. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka niepowodzeń związanych z możliwymi przekłamaniami kolorystycznymi.

  1. PODSTAWOWA KSIĘGA ZNAKU

No to wracamy do naszej Księgi Znaku! Co to takiego? Jest to dokument załączany do projektu, informujący o zastosowanej kolorystyce, znaczeniu oraz budowie logotypu, przykładach zastosowania. Pojawiają się tam również dopuszczalne wersje znaku oraz pole ochronne czyli minimalny obszar znajdujący się dookoła znaku, mający na celu oddzielenie go od innych elementów.

 

Nie jesteś w stanie opanować wszystkich słów od razu? Nic nie szkodzi. Podczas współpracy z nami zawsze domyślimy się, co potrzebujesz 😊 W razie potrzeby napisz do nas! https://studiokreacja.pl/oferta/