Strona internetowa ceny 2020 – ile kosztuje strona www?

Każda firma powinna posiadać stronę internetową, ponieważ stanowi ona swoisty rodzaj wizytówki. Czasami zdarza się, że firma ma stronę www, jednak jest ona przestarzała i nie spełnia swoich funkcji. Gdy już podejmiesz decyzję o stworzeniu strony lub jej odświeżeniu, z pewnością pojawi się pytanie „ile kosztuje strona www?”.

Strony internetowe ceny

Kiedyś zadzwoniła do mnie jedna Pani i zapytała: „Panie Przemku, dlaczego niektóre strony kosztują 500 zł, inne 2000 zł, a u Was nawet 3000 zł i 5000 zł?”. Odpowiedziałem: „Muszę Panią zmartwić, są też strony za 100 zł, 1 zł i za darmo”. Pani po tej odpowiedzi zdecydowała się od razu na spotkanie, a później stała się naszą klientką (wcale nie zamówiła taniej strony, była powyżej 3 tys zł). Skuteczne strony www nigdy nie będą kosztowały poniżej 1000 zł.

Zatem, ile kosztuje wykonanie strony www?

Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Do czynników decydujących o kosztach związanych z utworzeniem strony www należą typ strony (np. strona www jako prosta wizytówka, landing page do zbierania leadów/kontaktów, blog, strona firmowa, serwis, sklep, portal), poziom rozbudowania, wielojęzyczność, dodatkowe „bajery” zastosowane na stronie oraz wybór samego wykonawcy (każdy się ceni na swój sposób). Im bardziej renomowana agencja interaktywna, to oczekujemy kreatywnego i profesjonalnego podejścia do tematu, ale jednocześnie powinniśmy spodziewać się wyższej ceny. Jeśli cena będzie jednak niska, to pamiętaj o haczykach J Po prostu bądź czujny.

Jeśli wpiszesz do wyszukiwarki hasło „ile kosztuje strona www” z pewnością zadziwi Cię rozbieżność cen, które wahają się od 1000 zł i sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy. Dlaczego zakres cenowy jest tak szeroki i od czego zależy?

 

Rodzaj tworzonej strony internetowej

Strona wizytówka – 500 – 2000 zł netto

Znajdziesz oferty za 500 zł, za 1000 i 2000 zł. Większe agencje takie strony zrobią dopiero za 5000 zł.
Cena tutaj zależna będzie od ilości obrobionych materiałów np. tekstów, zdjęć, ale także czy będzie to strona projektowana od zera specjalnie dla Ciebie czy bardziej gotowy szablon z podmienionymi tekstami i zdjęciami. Tutaj znajdziesz oferty również w abonamencie… czyli płacisz 50 zł miesięcznie, albo 1 zł miesięcznie, aby po 1 roku okazało się, że trzeba płacić po 200 zł lub więcej.
Zawsze uważaj na oferty z niską kwotą startową, bo może się okazać, że po 2-3 latach płacisz za kiepska stronę na darmowym szablonie i ostatecznie zapłacisz kilka tysięcy za niskiej skuteczności usługę.

Strona Landing Page – od 500 do 3000 zł netto

Tutaj podobnie jak wyżej cena zależna będzie od autorskiego projektu albo gotowego szablonu. Jednocześnie więcej zapłacisz za przemyślane formularze, zgody, klauzule i podpięte odpowiednio kody liczące konwersje. Taniej będzie, gdy formularz będzie zrobiony w prosty sposób z nieprzyjemnymi komunikatami błędów, a co gorsza niekoniecznie osiągniesz oczekiwane efekty w kampanii reklamowej. Zdecydowanie w przypadku Landing Page zalecam myślenie o efektach, konwersji, skuteczności całej kampanii. Landing Page to tylko fragment całej układanki, choć jeden z ostatnich i często najważniejszy. Koszt Landing Page jest jednak często mało odczuwamy w porównaniu z budżetami przeznaczonymi na pozyskiwanie użytkowników  poprzez np. kampanie w Google Ads, Facebook Ads.

Blog – od 1000 zł do nawet 15000 zł

Skąd taka ogromna rozbieżność? Zazwyczaj wszystko wynika z funkcjonalności. Prosty blog może mieć wpisy, kategorie i wyszukiwarkę. W przypadku bardziej złożonych blogów dochodzi do zaawansowanych opcji multimedialnych, playlist artykułów, sekcji wideo, różnych powiązań między artykułami, tagi, integracje z komentarzami z zewnętrznych platform, integracje z instagram, facebook, youtube. Slidery, popupy, notki biograficzne autorów wpisów itd. Możliwości jest mnóstwo. Czasami proste blogi przekształcane są w rozbudowane serwisy informacyjne, a więc wykonanie dobrej podstawy jest niezwykle istotne, aby nie zamknąć sobie drogi do ogólnopolskiego sukcesu. Teraz zapewne czujesz skąd takie rozbieżności J My często realizujemy blogi w cenie 3-7 tys zł netto, ale też zdarzają się droższe i tańsze.  Wszystko jest kwestią drobnych szczegółów.

W przypadku takich projektów blogowych dobrze jest zbudować podstawowy blog, a docelowo dokładać opcje/moduły, które są istotne i coraz bardziej potrzebne. Szczególnie w przypadku bloga najważniejsze zawsze będą treści, a nie opcje J Zatem sugerujemy rozsądek w wydawaniu pieniędzy.

Strona firmowa – od 2500 zł do… i tutaj trudno wskazać górną granicę…

Podobnie jak wyżej cena zależna jest od projektu (autorski czy gotowy. My robimy tylko autorskie), ilości funkcji, ilości podstron i treści oraz zdjęć. Często największym kosztem przy stronach posiadających więcej niż 15-30 podstron jest zgromadzenie, obróbka i dopieszczenie tekstów, zdjęć, ilustracji, plików do pobrania itp. Spraw. Sam projekt i funkcjonalność może nawet nie przekraczać połowy ceny. Zatem jak już rozumiesz, kwestia ceny za stronę firmową jest bardzo złożonym tematem. Dlatego firmy często mają swoje briefy, listy pytań, a i tak w trakcie realizacji sporo rzeczy ustalonych zaczyna się zmieniać, dochodzić, odchodzić… Ktoś kiedyś powiedział „Zrobisz stronę www, uruchomisz… a to dopiero początek”. To rzeczywiście prawdziwy scenariusz…  Dlaczego? Ponieważ po wykonaniu strony, promowaniu jej przez miesiąc może się okazać, że do wielu treści użytkownicy nie docierają, a czasami nawet jej nie potrzebują. Wtedy zaczyna się działania optymalizacyjne… i ponowne lub kolejne prace nad stroną.

UWAGA, jest jeszcze jedna bardzo istotna sprawa, która może decydować o niższej cenie. Często porównując panel edycyjny strony z rozwiązaniami, które my sami tworzymy zauważamy, że mnóstwo elementów nie jest edytowalnych na stronach konkurencji. To po prostu sposób na zaoszczędzenie pracy po stronie agencji, a więc cena może być nieco niższa. Jednak minusem takiego podejścia będzie dodatkowy koszt w przyszłości, bo gdy tylko zechcesz coś zmienić, zawsze będziesz uzależniony od agencji/wykonawcy. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, które elementy nie będą edytowalne. Żeby nie okazało się, że będzie tego zbyt wiele… i tak naprawdę system CMS np. WordPress okaże się tylko wydmuszką, a stroną będzie w całości zarządzać autor www. To częsta praktyka stosowana przez niejedną agencję.

Sklep internetowy – tutaj cena może być od 10 zł miesięcznie… do kilkunastu tysięcy jednorazowo.

Podobnie jak wyżej czynniki decydujące o cenie są bardzo podobne, a jedyne różnice polegają na większej ilości funkcji dotyczących sklepowych tematów tj. integracje z systemami płatności, firmami wysyłkowymi, programami magazynowymi, porównywarkami, systemami marketingowymi, dostawcami rozwiązań typu SMS, newsletter itp. Zasadniczo można podzielić sklepy jeszcze na 2 typy tj. gotowe szablonowe rozwiązanie z opcją dokładania dodatkowych modułów płatnych, jak i elastyczne rozwiązanie szyte na miarę dające dużo większe możliwości rozwoju i nietypowe zmiany w porównaniu z gotowymi szablonowymi rozwiązaniami.

Jak się domyślasz, tanie sklepy będą dla mało wymagających właścicieli, prostych biznesów, które mają świetny produkt i nie trzeba zaawansowanego sklepu. W przypadku większości branż sam sklep musi oprócz ładnego wyglądu spełniać dziesiątki lub setki wytycznych…


Serwis www lub portal internetowy – ceny od 10 tys zł do 200, 300, a nawet 500 tys zł netto

Tak, kwoty robią wrażenie. Wszelkie serwisy z kontami użytkowników, powiadomieniami wewnętrznymi, opcjami wzorowanymi na serwisach społecznościowych będą zawsze sporo kosztować. Dzisiejsze serwisy lub portale internetowe to ogromnie skomplikowane aplikacje, często łączone z zewnętrznymi systemami oraz aplikacją mobilną. Czasami przygotowanie samej specyfikacji serwisu może kosztować nawet 10-20 tys zł. Wykonanie serwisu może zająć kilka miesięcy i kosztować dziesiątki lub setki tysięcy złotych.

Oprócz powyższych różnic w typie strony, cena może zależeć również od jednej istotnej kwestii – czy strona ma być w pełni edytowalna, czy nie?

Możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje – witryny statyczne, bez możliwości wprowadzania zmian samodzielnie, oraz strony bazujące na systemie CMS, w przypadku których masz dostęp do panelu administracyjnego i możesz zarządzać stroną dzięki przyjaznemu interfejsowi i intuicyjnym narzędziom.

Wybór strony opartej na systemie CMS jest z pewnością droższą opcją.  Jednak w momencie dokonywania wyboru należy sobie zadać podstawowe pytanie: jak często będziesz ingerować w zawartość strony www? Jeśli zamierzasz pisać blog lub umieszczać na stronie aktualności z życia firmy, to należy wybrać opcję z dostępem do edycji. Jeśli potrzebujesz stronę, na której znajdą się tylko informacje o firmie i kontakt, wystarczy strona statyczna. Bardzo ważne jest abyśmy wiedzieli, do jakich celów strona ma nam służyć. Od tego zależy jej cena.

Profesjonalizm wykonawcy

Owszem, możemy zlecić wykonanie naszej strony kuzynowi, który uczy się informatyki w liceum, jednak należy zastanowić się, czy jego umiejętności są wystarczające, by wykonać dla nas witrynę zgodną z wymaganiami Google i jednocześnie atrakcyjną wizualnie.

Jeśli podjęliśmy już decyzję o przygotowaniu profesjonalnej strony internetowej dla naszej działalności, zostawmy tę kwestię ekspertom. Przy rozbudowanych stronach lub sklepach internetowych najrozsądniej będzie wybrać sprawdzoną agencję, która może pochwalić się bogatym portfolio, listami referencyjnymi od Klientów, co potwierdzi jej profesjonalizm w projektowaniu stron www.

Decydując się na współpracę z agencją w cenie najprawdopodobniej otrzymasz coś więcej niż samą stronę www. Korzyści takiej współpracy to m.in.:

  • indywidualny projekt graficzny strony internetowej dedykowany dla Twojej firmy, branży,
  • gwarancja właściwego działania strony internetowej,
  • optymalizacja SEO dla wyszukiwarek,
  • pomoc posprzedażowa,
  • szkolenie z obsługi strony internetowej,
  • doradztwo w doborze dodatkowych narzędzi e-marketingu

Hosting

Aby Twoja strona mogła działać, niezbędne jest wykupienie hostingu, czyli miejsca na serwerze. W tym przypadku ceny również są różne i zaczynają się od kilkudziesięciu złotych, sięgając nawet kilku tysięcy. Decydując się na opcję najtańszą powinniśmy wiedzieć, że kupujemy usługę o bardzo słabych parametrach technicznych. W praktyce oznacza to przede wszystkim bardzo wolne ładowanie strony, co może zniechęcić do korzystania z niej i stracimy w ten sposób potencjalnych klientów lub często spotykany problem – ciągle niedziałająca strona. Nawet bardzo atrakcyjna witryna nie zachęci do korzystania, gdy ładuje się zbyt długo lub całkowicie nie działa.

Rozsądną ceną za rok hostingu jest kwota między 100 a 600 zł. Pamiętaj, że nie istnieją dobre darmowe hostingi. Jest to usługa szczególnie istotna dla funkcjonowania strony internetowej i nie należy na niej oszczędzać.

Domena

Drugim ważnym elementem koniecznym do funkcjonowania witryny jest domena, czyli nazwa, pod którą Twoi klienci znajdą Cię w sieci.  Jej cena zależy od wybranej końcówki (.pl, .com, .com.pl,) i firmy rejestrującej domenę. Warto zapoznać się z warunkami umowy, gdyż co roku musimy przedłużyć umowę na korzystanie z danej domeny. Trzeba sprawdzić, czy jeśli w pierwszym roku nie zapłacimy za domenę ani 1 zł, to czy cena w kolejnym roku będzie dla nas możliwa do uregulowania.  Ceny domen wahają się od 50-100 zł rocznie i warto kupić je od zaufanych rejestratorów. My najczęściej polecamy zakup w firmie OVH.pl (49 zł netto za przedłużenie). Sami utrzymujemy tam większość naszych domen :).

Certyfikat SSL

Ceny certyfikatów SSL są zależne od stopnia zabezpieczenia i prestiżu, oraz technicznych możliwości tj. ustawienia certyfikatu SSL na 1 domenie lub na 1 domenie + wszystkich subdomenach. Ceny zaczynają się od 10 zł za 1 rok… by później płacić około 100 zł rocznie. Są też certyfikaty, które umożliwiają wyświetlanie nazwy firmy w pasku przeglądarki np. PKO Bank Polski, itp. W takim przypadku certyfikaty mogą kosztować od kilku tysięcy w górę.

Dodatkowym kosztem będzie konfiguracja certyfikatu. Ceny tutaj będą zawsze zróżnicowane i zależne od konfiguracji i skomplikowania serwisu/strony www.

 

Aktualizacje i opieka

Przy wyborze firmy warto również zapytać o możliwość i zakres opieki posprzedażowej. Przecież nie zależy nam tylko na ładnie wyglądającej stronie, ale w przypadku np. awarii, na szybkim jej usunięciu. O jakie usługi zapytać agencję:

  • wykonywanie kopii bazy danych i całej strony (backupy).
  • Czas usuwanie awarii
  • monitoring domeny i serwera.
  • zabezpieczenie przed wirusami.
  • aktualizacje wtyczek i całego WordPress.
  • Wsparcie w doborze nowych opcji.
  • Wyceny wszelkich zmian/aktualizacji.
  • Dodatkowe szkolenie, pomoc techniczną.

Stworzona witryna niestety nie powstaje raz na zawsze. Zmieniają się trendy, wytyczne w stosunku do przeglądarek internetowych i sposobu wyświetlania stron.  Badania wskazują, że najczęściej witryny przeglądamy na urządzeniach mobilnych, dlatego ważne by strona internetowa właściwie wyświetlała się na telefonach.

Jak widać, cena stworzenia skutecznej strony internetowej zależy od wielu czynników, które omówiliśmy wyżej. Pamiętaj jednak, że jest to ważny element wizerunkowy, informacyjny, ale w dużej mierze sprzedażowy, dlatego nie warto „oszczędzać” na średniej jakości usłudze, tylko wybrać współpracę z profesjonalną agencją.

Kategorie

Tagi

Podobne artykuły

Nie chcesz niczego przegapić?

Najnowsze wpisy, porady
i materiały prosto na Twój e-mail