Automatyzacja w e-mail marketingu

Coraz częściej osoby odpowiedzialne za marketing w firmach wykorzystują automatyzację w różnych aspektach. My przyjrzymy się dzisiaj szczególnie e-mail marketingowi, który wykorzystuje automatyczne narzędzia, by lepiej dopasować komunikat do preferencji odbiorcy.  

 

 

Czym jest automatyzacja w e-mail marketingu? 

Być może swoich działaniach marketingowych wykorzystujesz wysyłkę newslettera, aby poinformować Klientów o nowościach, promocjach lub wydarzeniach w swojej firmie. To bardzo dobrze! Wiele osób korzysta z poczty e-mail, dlatego ta droga dotarcia jest ciągle tak bardzo skuteczna.  

Automatyzacja e-maili to wiadomości wysyłane w sposób automatyczny i w reakcji na określone zdarzenie. Informacje w postaci e-maila wysyłane w oparciu o zachowania odbiorców i ich preferencje są skuteczniejsze i osiągają dobre wyniki open rate, ponieważ zdecydowanie lepiej trafiają w potrzeby, dzięki czemu informacja jest dla potencjalnych Klientów bardziej interesująca.  

 

Po co marketing automation w e-mail marketingu? 

Automatyzacja działań związanych z wysyłką e-maili ma na celu poprawę ich efektywności oraz przeprowadzenie Klienta przez proces zakupowy. Każdej firmie zależy na tym, aby prowadzone działania przyczyniły się do zwiększenia sprzedaży. Dzięki automatyzacji możemy monitorować zachowania użytkowników i na tej podstawie trafiać lepiej z komunikatem.  

Oto przykład z branży turystycznej. Możemy wysłać do Klientów e-mail powitalny po zapisie do newslettera i zapytać o to, na jakim kontynencie chcieliby spędzić wakacje. Taka „zabawa” zapewne im się spodoba i dzięki odpowiedziom będziemy mogli wysyłać coraz lepiej dopasowane komunikaty, z których każdy będzie bardziej szczegółowy: np. kontynent – państwo – konkretny rejon kraju. Finalnie nasz subskrybent otrzyma ofertę wakacyjną idealnie dopasowaną do preferencji. 

Marketing automation w e-mail marketingu daje nam również możliwość segmentacji zbieranych kontaktów i dopasowania wysyłki wiadomości do właściwej grupy docelowej. Targetowanie następuje w oparciu o zachowania użytkowników. Właściwa wiadomość, trafia do osób zainteresowanych danym tematem. Nie jest to komunikat wysyłany masowo do całej listy, tylko do pewnej grupy. Taka wiadomość jest zdecydowanie chętniej przyjmowania i nie jest traktowana jak nachalna reklama.  

 

Automatyzacja to poniekąd odzwierciedlenie lejka sprzedażowego i najlepsza metoda, by pielęgnować leady. Edukujemy naszych klientów, zyskując ich zaufanie a jednocześnie dzięki temu zbieramy bardzo dużo informacji, które pozwalają nam dokładnie dopasować komunikat do adresatów. Posłużę się kolejnym przykładem. Jeśli nasz potencjalny Klient przegląda na stronie pierścionki zaręczynowe, możemy wysłać mu e-mail z informacją jak dopasować rozmiar pierścionka. W dalszej kolejności prześlijmy mu widomość o rodzajach kamieni, które mogą znaleźć się w biżuterii. Ostatecznie wyedukowany klient, jeśli będzie miał jakieś pytania skontaktuje się z nami, bo traktuje nas jak „pomocną dłoń” i eksperta w tej dziedzinie, a wtedy już blisko do realizacji sprzedaży. 

 

 

Dla kogo? 

Wykorzystanie automatyzacji w e-mail marketingu jest bardzo dobrym pomysłem dla każdej branży. Przy pomocy tego narzędzia możemy realizować przeróżne cele i dzięki temu budować pozytywne relacje z Klientami. Ciekawe jest zastosowanie tego rozwiązania szczególnie w branży e-commerce, dzięki czemu możemy np. przypominać użytkownikom o porzuconym koszyku.  

Ale pomysłów na użycie automatyzacji jest bardzo dużo. Przypomnij dzięki temu klientom o wizycie w Twoim salonie kosmetycznym lub o konieczności odwiedzenia serwisu samochodowego. Poinformuj ich o promocji na nową kolekcję ubrań w Twoim sklepie, a szczególnie o rabacie na ostatnio oglądana sukienkę. Wszystko zależy tylko od Twojej kreatywności.

 

Dzięki automatyzacji i zebranym informacjom, możemy analizować dane, tagować kontakty, segmentować i odpowiednio oznaczać je dla różnych grup wiadomości czy przenosić do innych cykli, gdy zmienią się preferencje naszego Klienta. Dla przykładu, gdy nasz Klient zakupi pierścionek zaręczynowy, przenieśmy go do cyklu związanego z zakupem obrączek, gdyż w tym momencie to ten temat będzie już go interesował.  

Odpowiednia edukacja i podążanie za zmieniającymi się preferencjami klientów, dzięki automatyzacji gwarantuje większą sprzedaż. Pozwala nam niejako „przygotować” Klienta do rozmowy handlowej poprzez wysyłane wiadomości e-mail. 

Zautomatyzuj działania marketingowe w swojej firmie, a zauważysz dzięki temu wiele korzyści. To oszczędność czasu dla Ciebie i zdecydowanie lepsze dopasowanie informacji dla Klienta, który otrzymuje wiadomość tylko o interesujących go produktach lub usługach. 

 

 

Kategorie

Podobne artykuły

Nie chcesz niczego przegapić?

Najnowsze wpisy, porady
i materiały prosto na Twój e-mail