Trendy w marketingu 2019

Koniec roku to zawsze czas podsumowań, przegląd tego, co było dobre, a co sprawdziło się gorzej w branży. Początek natomiast przynosi ze sobą nowe cele, plany i analizę: co zadziała w tym roku. Postanowiliśmy zebrać dla Was nasze przemyślenia, byśmy wspólnie mogli realizować zaplanowane strategie! 

1. Video, video, video…. 

video

Tak, rok 2019 będzie kolejnym, który upłynie pod hasłem „video w marketingu”. Wszyscy wiemy, jak dobrze sprawdza się ten format wszędzie. Jesteśmy „leniwi” i nie chce nam się czytać, a ciekawe video można obejrzeć np. w drodze do pracy w tramwaju. Rok 2019 będzie kontynuacją trendu video.  

Szczególnie atrakcyjne są „Live video”, które pokazują pracę od kuchni i takie nagrania są wysoko pozycjonowane przez Facebook’a, Instagram czy YouTube.  

Live video pozwala firmom na bezpośredni kontakt z klientem. Budują w ten sposób relacje i wzajemne zaufanie. Daje również możliwość komentowania i zadawania pytań w czasie rzeczywistym.  

video 360

Video 360 również zawładnęło internetem, gdyż interaktywne obrazy są ciekawsze w odbiorze i pozwalają udoskonalić doświadczenia Klientów z marką. Możesz pokazać w całej okazałości swoje biuro, ciekawie zaaranżować prezentację produktu… Możliwości jest bardzo dużo na wykorzystanie tego narzędzia. Wystarczy dobrej jakości aparat fotograficzny oraz odpowiednie oprogramowanie do edycji. To wszystko czego potrzebujemy do tego, aby klient mógł jeszcze dokładniej przyjrzeć się oferowanym przez nas produktom i usługom czy po prostu naszej pracy.  

Stories 

Pionowe wideo, które możesz znaleźć w górnej części aplikacji Instagram oraz Facebook również chętnie wykorzystywane jest przez firmy do promocji swoich działań. To krótki filmik, dzięki któremu możesz w bezpośredni sposób zaprosić na wydarzenie, drzwi otwarte, pokazać pracę nad nowym produktem.  

2. Influencerzy i małe grupy  

influencer

Każda większa marka ma swojego „ambasadora”, bo tak można nazwać influencerów. To osoby, które swoją osobą mają skłonić innych do zakupu czy wyboru danej usługi.  Mimochodem taka osoba wstawia zdjęcie z siłowni i jeśli cenisz tę osobę i chcesz być jak ona, a właśnie szukasz odpowiedniej siłowni dla siebie, to jest duże prawdopodobieństwo, że wybierzesz właśnie tę, którą „reklamował” Twój ulubiony człowiek na Instagramie lub Facebooku.  

3. Rekomendacje – social proof  

social proof

Często przed podjęciem decyzji śledzimy różne fora internetowe, szukając opinii innych osób. Pytamy znajomych, którzy korzystali z usług danej firmy czy jest godna polecenia. Tak działamy jako konsumenci. Szczególnie zauważalne jest to, gdy chodzi o tzw. „zakupy wysokiego ryzyka”, które wymagają od nas większej inwestycji. Jako firmy, nie bójmy się prosić, by nasi Klienci pozostawiali opinię w social media. W ten sposób budujemy pozytywny wizerunek wśród potencjalnych klientów, którzy chętniej nam zaufają i skorzystają z oferty.  

Aktualnie również wyświetla się liczbę osób będących w koszyku, ilość użytkowników kupujących teraz ten sam produkt, albo liczba ludzi która rezerwowała ten pokój na booking dosłownie 15 minut temu. Znacie to prawda? Czas na wdrożenie na własnej stronie lub sklepie. Np. 10 minut temu 1 osoba wysłała zapytanie przez powyższy formularz. 

4. Marketing Szeptany 

marketing szeptany

Pełni dokładnie taką samą funkcję jak rekomendacje. Zapewnia potencjalnych klientów o słuszności wyboru, bo jeśli mój znajomy korzystał z usług Studio Kreacja i był zadowolony, to i ja będę, bo przecież polecił mi tę firmę gdy szukałem agencji, która wykona dla mnie stronę internetową. Tak działa nasz umysł i chętnie słuchamy rad innych osób. Marketing „z ust do ust” jest najstarszą formą marketingu, a nadal świetnie sprawdza się jako sposób na zdobycie nowych klientów.  

5. Personalizacja 

personalizacja

To również żadna nowość w działaniach marketingowych firm, jednak z roku na rok, nabiera coraz większego znaczenia z punktu widzenia klientów. Każdego dnia jesteśmy zasypywani informacjami, dlatego doceniamy, gdy komunikat reklamowy skierowany jest indywidualnie do nas. Nie chcemy być „jak wszyscy”. Lepiej reagujemy, gdy firma zwraca się do nas po imieniu. Jeszcze lepiej, gdy w dniu urodzin o nas pamięta i przesyła prezent chociażby w postaci kuponu rabatowego lub Vouchera. Chcemy poczuć się ważni i wyjątkowi. Spersonalizowany komunikat, który powstaje w oparciu o wybory i preferencje klientów, sprawdza się zdecydowanie lepiej, niż marketing skierowany do wszystkich.  

6. Marketing Automation (e-mail marketing automation) 

Ściśle powiązane narzędzie z personalizacją. Dzięki dostępowi do szeregu danych o użytkownikach, możemy personalizować komunikat i wysyłać go automatycznie w momencie, w którym Klient „tego oczekuje”. Systemy do marketing automation potrafią połączyć informacje o użytkowniku i dzięki temu mogą sugerować właściwie rozwiązania, produkty czy promocje. Dwie strony zyskują: Klient dostaje właściwą wiadomość w momencie, gdy jej potrzebuje, przez co czuje się ważny, a firma zyskuje w oczach odbiorcy komunikatu i w ten sposób pozyskuje kolejnego zadowolonego Klienta.  

7. Rozpoznawanie mowy  

rozpoznawanie mowy

Kiedy chcemy wyszukać jakieś hasło, sięgamy po telefon i wpisujemy właściwy tekst. Z funkcją rozpoznawania mowy proces ten jest zdecydowanie łatwiejszy. Takie funkcjonalności są wprowadzane z myślą o użytkownikach, by jeszcze bardziej ułatwić im znalezienie „rozwiązania” dla ich problemu.  

Prócz wyżej wymieniowych „must have” w marketingu 2019, nadal trzeba dbać o dotychczasowe kanały komunikacji z klientami jak Facebook, Instagram czy LinkedIn.  

Ważnym aspektem pozostaje pozycjonowanie SEO i płatne formy reklamy czy remarketing Google Ads. Twoja firma musi „dać się znaleźć” klientom.  

W swoich działaniach zastanów się także nad kampanią e-mail marketingową i zaplanuj ją z wyprzedzeniem. W 2019 roku użytkownicy nadal będą poszukiwali ciekawej treści i interesujących wpisów na blogu. Przygotuj już teraz listę tematów i zaplanuj publikowanie contentu.  

Pamiętaj także, że nie musisz stosować wszystkich narzędzi, tylko dobierz właściwe dla swojej grupy docelowej i swojego biznesu. Stwórz idealny mix, by osiągnąć najlepsze rezultaty! 

Przemysław Bazanowski

Przemysław Bazanowski

Art Director

Grafik, webdesigner, doradca w e-marketingu, growth haker, doradca brandingu. Fanatyk internetu, social media, startupów. Projektuje, realizuje i osiąga cele dla wielu firm w różnych branżach. Doradza małym i średnim firmom.