Grupa odbiorców - czym jest i jak ją określić? [51/150]

Grupa odbiorców to osoby lub firmy, do których kierujemy swój przekaz lub dopiero zamierzamy go kierować. Może to być zarówno przekaz marketingowy, jak i sprzedażowy. Określenie odpowiedniej grupy odbiorców to aspekt niezwykle ważny, od którego zależy efektywność naszych wszystkich działań. Jak więc poprawnie określić naszą grupę odbiorców?


Odbiorców Twojej marki wyróżnia podobna grupa cech. Pamiętaj, że Twoją grupą docelową nie jest każdy! Skup się tylko na osobach z takimi cechami, które z jak największym prawdopodobieństwem kupią Twój produkt czy skorzystają z Twojej usługi. Grupę docelową określić możemy według kilku kryteriów:

 

  1. Kryteria demograficzne – wiek, płeć, wykształcenie, zawód, zarobki, religia, narodowość.

    Istotnym elementem w tym kryterium jest wiek oraz płeć – musimy wiedzieć, ile mniej więcej lat mają nasi odbiorcy oraz jakiej płci są. Pozwoli Ci to precyzyjniej przygotować kampanię reklamową i sam komunikat. Inny przekaz będzie trafiał do nastolatków a inny do osób w dojrzałym wieku.

    Zawód czy zarobki to kryterium, które w głównej mierze ma znaczenie w firmach, które oferują specjalistyczne lub bardziej luksusowe produkty/usługi. Oferując usługę projektowania wnętrz raczej skupimy się na osobach bardziej zamożnych, których stać na projektanta. Natomiast targetowanie po zawodach sprawdzi się w kampanii, która sprzedaje typowo branżowe produkty/usługi np. programy graficzne dla profesjonalistów.

  2. Kryteria geograficzne – region, wielkość miasta.

    Działając na całą Polskę nie musimy martwić się doborem lokalizacji naszej grupy docelowej. Problem zaczyna się w momencie, kiedy działamy lokalnie – wtedy niezbędnym i kluczowym elementem jest określenie lokalizacji, która pozwoli na to, aby klient mógł fizycznie pojawić się w naszym sklepie czy firmie. Możemy określić nie tylko województwo czy miejscowości, ale skupić się na konkretnych dzielnicach.
    Zastanów się, kto może do Ciebie bez problemu dotrzeć!

  3. Kryteria behawioralne – określają w jaki sposób zachowuje się nasz odbiorca względem naszej oferty czy przekazu. Wyróżnić tu możemy lojalność wobec marki/produktu czy gotowość do zakupu produktu. W tym kryterium znajdą się również tzw. ,,łowcy promocji’’, których skłoni przede wszystkim niższa cena. Świetnym przykładem są posiadacze produktów marki Apple – mają oni tak silną lojalność wobec marki, że są bardziej skłonni zakupić nowszy produkt tej marki niż posiadacze androidów. 

Odpowiednie określenie grupy docelowej to klucz do sukcesu. Zastanów się, jak myśli Twój klient, co jest dla niego ważne i jakie elementy przykuwają jego uwagę. Pamiętaj! Przekaz nie musi się Tobie podobać, ale Twojej grupie docelowej!