Czym jest neuromarketing i jak go wykorzystać w kampanii? [47/150]

Neuromarketing to najprościej mówiąc wykorzystanie nauki do badania zachowań konsumentów uwzględniając głównie zmysły. Już w latach 90. XX wieku wielu marketerów zaczęła sobie zdawać sprawę, że za wybór danego produktu czy usługi nie jest wcale odpowiedzialna logika tylko nasz mózg, który reaguje na różne bodźce reklamowe.

Jak więc działać, aby nasz przekaza reklamowy był skuteczniejszy? 

  1. Celowy błąd (powyższa literówka oczywiście celowa).
    Udowodniono, że przekazy z zastosowaniem błędu jest bardziej przyciągający wzrok i wyróżnia się na tle innych komunikatów. Jest to element niezwykle atrakcyjny dla mózgu.
     
  2. Jasny kolor.Kolory jasne w kampaniach reklamowych kojarzą się pozytywnie. Na jasne kolory w reklamach trzeba postawić, kiedy chcemy być wiarygodni a nasz przekaz ma być klarowny i ma nauczyć odbiorców czegoś nowego.
  3.  Ciemny kolor.
    Ciemne kolory kojarzą się z tajemniczością, mrokiem i wywołują przerażenie. Należy ich używać rozważnie – bardziej mogą sprawdzić się w kampaniach społecznych niż kampaniach produktowych.
  4. Wzbudzenie emocji.
    Mózg inaczej rejestruje komunikaty racjonalne a inaczej komunikaty emocjonalne. Reklamy, które odwołują się do emocji są lepiej zapamiętywane.
  5. Ukazanie unikania bólu.
    Badania neuromarketingowe udowodniły, że unikanie bólu, niebezpieczeństwa jest ważniejsze dla mózgu niż potrzeba przyjemności.

 

Przykład wykorzystania badań neuromarketingowych przez Coca – Colę

Coca cola to ogromna firma, która wykorzystuje neuromarketing w swojej strategii marketingowej. Marka przeprowadziła badania dotyczące smaku. Jako pierwsze wykonała badania, podczas których konsumenci mieli do wyboru nieoznaczone napoje. Kierowali się oni tylko i wyłącznie smakiem. W tym badaniu uczestnicy postawili na smak Pepsi.  Kolejnym etapem było wykonanie badania z oznaczonymi napojami. Uczestnicy otrzymali butelki z etykietami i mieli wybrać najbardziej odpowiadający im smak. Ku zaskoczeniu uczestnicy zdecydowanie postawili na produkt Coca-Coli. Wniosek z tego badania jest prosty –  nie podejmujemy decyzji w racjonalny sposób. 


Znaczenie kolorów, czyli jakie kolory wybierać a których unikać.

Czy wiesz, że każda barwa inaczej wpływa na nasz umysł? Przed stworzeniem marki warto zapoznać się ze znaczeniem kolorów i wybrać najbardziej odpowiedni do branży!

Żółty: Kolor słońca. Kojarzy się nam z radością, ciepłem, szczęściem i energią. Żółty używany jest szczególnie w branżach turystycznych oraz dziecięcych, gdzie chcemy wywołać przyjemne uczucia.

Czerwony: Najbardziej wyrazisty kolor, na który reagujemy emocjonalnie. Koloru czerwonego najczęściej używają marki, aby poinformować o promocji czy wyprzedaży. Kojarzy się z siła, niebezpieczeństwem, miłością i pobudza nas do działania.

 

Pomarańczowy: Mieszanka cech koloru żółtego i czerwonego. Kojarzy się ze spontanicznością, zabawą i inspiracją. Wiele osób sądzi, że właśnie pomarańczowy najbardziej przemawia do młodych odbiorców.

 

 

Niebieski: Najczęściej występuje u marek produkujących wodę. Jest to kolor zaufania, mądrości, spokoju i lojalności. Kolor niebieski należy unikać przy produktach spożywczych, ponieważ tłumi apetyt.


Biały: Kojarzy się z czystością, jakością, profesjonalizmem i niewinnością. Jest to symbol minimalizmu. Najczęściej spotykamy go w formie tła

Zielony: barwa kojarzona z natura, harmonią i zdrowiem. Wykorzystywany jest zazwyczaj przy biologicznych i medycznych produktach.

Neuromarketing zdecydowanie ułatwia pracę marketertom. Możliwość zajrzenia w głąb umysłu klientom z jednego punktu widzenia stanowi ogromne szanse sprzedażowe, z drugiego (od strony etycznej) budzi kontrowersję.