Jaki wpływ ma opakowanie na sprzedaż produktu? [55/150]

Badania dowodzą, że społeczeństwo kupuje głównie oczami. Opakowania produktów zachęcają nas do zakupu i doprowadzają do sytuacji, w której kupujemy to co nam się wizualnie podoba a nie to, co rzeczywiście jest nam potrzebne. Według danych aż 70 procent osób kupuje pod wpływem impulsu. To oznacza, że średnio mając w koszyku 20 produktów, 14 z nich zostało wybranych na podstawie opakowania! Czy więc opakowania, oprócz podstawowej funkcji ochronnej mają jakieś znaczenie? Czy mają wpływ na sprzedaż produktów? Dowiecie się tego w poniższym artykule!

Cena a opakowanie

Aktualnie doszliśmy do momentu, w którym producenci tańszych produktów próbują w jak najlepszy sposób przekonać do siebie zarówno tych, którzy do tej pory dokonywali zakupu jak i tych, którzy wybierali droższe produkty. W jaki sposób? Modyfikując opakowania tak, aby wpisywały się w aktualne trendy, zachęcając przy tym do ich zakupu. 

Jakość a cena 

Podobnie dzieje się w przypadku produktów z tego samego przedziału cenowego. Jeżeli klient nie ma swojej ulubionej marki bądź chce spróbować czegoś nowego, pierwszym jego krokiem będzie podążanie wzrokiem za ciekawszym opakowaniem. Klient widzi na półce sklepowej szereg zbliżonych cenowo produktów i wybierze ten, który mu się po prostu wizualnie podoba. 

Jakie opakowanie przyciąga uwagę potencjalnego klienta?

Ostatnie dziesięciolecia znacząco zmieniły wymagania klientów. Wiele firm musiało zmodyfikować opakowanie, aby dostosować się do zmian i oczekiwań odbiorców. Po 1989 roku wolny rynek sprawił, że klienci kupowali wszystko co wpadło im w ręce. Niestety w aktualnym 2022 roku mówi się, że opakowanie często ma większe znaczenie niż sam produkt. Konsumenci obecnie stawiają na ekonomiczność opakowania, atrakcyjność, funkcjonalność, wrażenie wyjątkowości i w ostatnim czasie również na ekologię. Czym bardziej niespotykane opakowanie, przyciągające wzrok i wzbudzające unikalność, tym notowana jest wyższa sprzedaż.

Opakowanie wpływa na sprzedaż

Opakowanie odbierane jest często jako wizytówka produktu, jednocześnie będąc elementem, który buduje wizerunek całej marki. Słabej jakości opakowanie, nie zachęcające do zakupu pod względem wizualnym, będzie rzucało złe światło również na pozostałe produkty danego producenta. 

Jak wiadomo, łatwiej jest stracić zaufanie niż je zbudować. Lojalność klientów buduje się przez lata, wymaga stałej uwagi, kontaktu z odbiorcą i dostosowania produktów do panujących trendów.

Dawniej a dziś 

Zmiany jakie zachodzą w obecnych czasach, doprowadzają nas do zautomatyzowania wielu działań. Jednym z nich jest zastąpienie ludzi przez roboty, które jak wiadomo w wielu przypadkach będą bardziej produktywne niż człowiek. Podobnie dzieje się w sklepach, dawniej przeważały małe lokalne sklepy, gdzie główny wpływ na wybór produktów miał sprzedawca. Aktualnie, rośnie popularność sklepów samoobsługowych gdzie głównym doradcą, który produkt wybrać jest właśnie opakowanie. Dlatego więc pudełko, powinno nie tylko zachęcać w swoim wizualnym aspekcie, ale i zawierać niezbędne informacje, które wpłyną na decyzję odbiorcy. 

Jednoznacznie możemy stwierdzić, że opakowanie jest cichym sprzedawcą produktu. Jednak, zanim przejdziemy do zmiany wizualnej naszego opakowania, zbadajmy oczekiwania klientów. Rola pudełka jest znacząca i to dzięki niej możemy zdobywać szczyty bądź przegrać na starcie.